  | 
      
             | 
      | 
  
  
     
       | 
          | 
      | 
  
  
    
        
           
            Toelichting veranderingsmodel
            Organisatieverandering kan worden opgevat als 
              het resultaat van verbeterprocessen, leerprocessen en management 
              processen en kan derhalve planmatig mogelijk worden gemaakt.
              
             Visie en managementfilosofie
            
              -  
                
Richting:  
                  Het formuleren en communiceren van een duidelijke visie en managementfilosofie 
                  gaan altijd vooraf aan succesvolle veranderingen. Een eensgezind 
                  topmanagement blijkt een cruciale succesfactor. Verdeeldheid 
                  of twijfel in de top is desastreus 
                  en kan aanleiding zijn voor aanzienlijke vertragingen 
                of zelfs algehele mislukking van het veranderingstraject.                 
               
              -  
                
Open communicatie:  
                  De top dient bereid te zijn continu en in 
                  openheid te communiceren over de management filosofie. 
                  Aanbevolen wordt om een beproefd voorbeeld 
                  te nemen om die filosofie uit te werken en over te dragen.  
               
              -  
                
Stabiele centrale waarden:  
                  Aansprekende en stabiele 'Corporate values' 
                  spelen hierbij een belangrijke rol. De managementfilosofie is 
                  allesomvattend en gericht op de lange termijn.  
               
             
             Strategie en veranderingsdoelen
            
              -  
                
Consistentie:  
                  Het topmanagement dient de ondernemingsstrategie en veranderingsdoelen 
                  gelijktijdig of in samenhang te formuleren. 
                  Deze worden vervolgens voor alle medewerkers op consistente 
                  wijze vertaald in concrete doelen en activiteiten. 
                  De gehele onderneming wordt erbij betrokken door een interactief 
                  proces.  
               
              -  
                
Concrete doelen en activiteiten: 
                   
                  Daarnaast worden de ondernemingsstrategie en veranderingsdoelen 
                  gecommuniceerd naar de gehele onderneming en 
                  vertaald in concrete doelen en activiteiten. De gehele onderneming 
                  wordt op deze wijze bij het vertalingproces 
                  betrokken.  
               
             
             Samenhang in organisatie
            
              -  
                
 Samenhang:  
                  Door bedrijfsprocessen en functionele 
                  werkgebieden (disciplines) in samenhang te organiseren, 
                  worden de verschillende werkterreinen en bedrijfsprocessen 
                van de onderneming beter op elkaar aangesloten.                  
               
              -  
                
 Eenduidig referentiekader:  
                  Ondernemingsstrategie en veranderingsdoelstellingen worden vertaald 
                  in een aantal sleutelprocessen. Een eenduidig 
                  referentiekader schept helderheid, transparantie 
                  en verbondenheid door de gehele organisatie 
                  heen.  
               
              -  
                
 Toegankelijkheid van informatie: 
                   
                  Essentieel is dat alle medewerkers bij voorkeur over dezelfde 
                  basisvaardigheden beschikken en ook dat de informatie 
                  over de komende veranderingen voor iedereen toegankelijk 
                  is.  
               
             
             Organisatie van feedback 
            
              -  
                
 Feedback:  
                  De organisatie van feedback op alle niveaus en op verschillende 
                  momenten, is een sleutel tot succesvol veranderen. 
                  Prestaties van medewerkers worden voortdurend worden getoetst 
                  aan de doelstellingen.  
               
              -  
                
 Op alle niveaus:  
                  Ook dient het management ervoor te zorgen dat de mogelijkheden 
                  voor verbeteringen ook daadwerkelijk in actie 
                  worden omgezet. 
               
              -  
                
 Niet alleen financiële prestaties, 
                  ook het oordeel van medewerkers zelf, klanten, 
                  leveranciers en andere stakeholders geven belangrijke informatie 
                  op dit punt.  
               
              -  
                
 Managers geven het goede voorbeeld: 
                   
                  Het management zelf geeft het voorbeeld als prestaties en ook 
                  hun eigen effectiviteit als leider worden geëvalueerd. 
                  Goede prestaties worden erkend, gewaardeerd en beloond.  
               
              -  
                
 Fasegewijze doorvoering:  
                  Verbeteringen worden stap voor stap in fasen 
                  doorgevoerd in een tempo dat aansluit bij de 
                  mate waarin de organisatie 
                  klaar is voor verandering. 
               
             
            Reageren? 
            Als u wilt reageren op deze toelichting kunt u 
              gebruik maken van de contactpagina 
              
              Bedrijfsadvies dat wérkt 
            Kanttekeningen  
            1. De scope van dit veranderingsmodel 
              beperkt zich tot de kwaliteit van de bedrijfsvoering; zaken 
              als businessmodel en de strategie van de onderneming zijn onderwerp 
              van hun eigen processen en aanpak. Het belangrijkste principe is 
              dat van integrale congruentie: hoe beter alles organisatorisch past, 
              hoe effectiever ambitie en doelstellingen worden gerealiseerd. 
             2. Het model werkt in zowel dynamische als meer 
              stabiele bedrijfstakken. Maar het is gebaseerd op het principe van 
              minimum crisis - maximum change - maximum management commitment. 
              Werkend vanuit een situatie waarin de eventuele crisis niet op haar 
              hoogtepunt en de onderneming nog niet op haar dieptepunt is. De 
              organisatie, mensen en middelen zijn nog niet "uitgeput' 
            3. Het model is niet geschikt voor maximum crisis 
              situaties, die vergen dat ingrepen voor alles gericht zijn op de 
              korte termijn en onmiddellijke financier resultaten. Het werkt voor 
              ondernemingen die durven te kiezen voor de lange termijn, voor 'stakeholder 
              value' als tegenwicht voor 'shareholder value' en voor stabiel topmanagement.
             | 
         
        | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
     | 
      |