Business Performance Scan
Stramar kan u helpen om binnen enkele dagen de
essentiële onderdelen van uw organisatie en haar omgeving in
kaart te brengen. Het resultaat geeft concrete informatie over de
sterke en zwakke kanten en de performance van uw organisatie. Als
logisch gevolg komen uit de BPS ook aanwijzingen voor stappen ter
verbetering met een prioriteitstelling.
Doel en aard van de BPS
Deze Business Performance Scan kan worden gekwalificeerd
als een algemene (globale) organisatiescan voor
incidenteel- en frequent gebruik (dashboardfunctie). In beide situaties
zijn benchmark gegevens beschikbaar. De BPS kan
binnen alle soorten organisaties worden uitgevoerd. Het doel kan
worden omschreven als:
-
Scannen van essentiële organisatiefuncties
-
Relatieve performance bepalen
-
Lokaliseren van probleemgebieden en knelpunten
-
Sterkte/Zwakte analyse met prioriteiten
voor verbeterstappen
-
Monitoren van organisatieontwikkeling of
onderdelen daarvan
-
Monitoren van projecteffecten en beleidsbeslissingen
-
In mini, midi en standaard maxi scan uitvoering
aanwezig. Hieraan kunnen situationele gegevens worden toegevoegd.
Het werkgebied van de BPS
Deze BPS brengt standaard in de eenvoudigste vorm 18 ondernemingfuncties
in beeld. In de meest uitgebreide vorm circa 50 functies. De BPS
geeft een strategische analyse van uw organisatie.
In een maatwerk vorm worden de te onderzoeken
ondernemingsgebieden precies afgestemd op de aard van de organisatie
en haar marktspecifieke kenmerken. Wanneer de ondernemingsfuncties
naar performance worden gerangschikt ontstaat een prioriteitsvolgorde
om de performance te verbeteren.
Opbouw van de standaardscan
De vragenlijst van de standaardscan bestaat uit 6 hoofdstukken,
die elk een cluster van ondernemingsfuncties
behandelen. Ieder hoofdstuk is verdeeld in paragrafen met een
logisch cluster organisatieaspecten. Hierna volgt als voorbeeld
een beschrijving van elk hoofdstuk met enkele gescande functies
en kengetallen.
Scaudit Performance Methodiek
© ® Scaudit E-Consult
1. Omgevingsfactoren
In dit hoofdstuk worden de omgevingsfactoren van de organisatie
behandeld. Thema's als Wet- en Regelgeving, Politiek klimaat,
Handelsmogelijkheden, Macro-economische situatie, Arbeids- en
kennispotentieel e.d. worden nader onderzocht. Een aantal van
de resultaten kan worden vergeleken met beschikbare landelijke
cijfers. Enkele gescande functies en kengetallen
zijn:
-
Macro economische situatie
-
Politiek klimaat
-
Arbeids- en kennispotentieel
-
Milieu en klimaat
-
Eigen prijsontwikkeling in verhouding met
landelijke prijsindex
-
Eigen omzetontwikkeling in verhouding met
het BNP
-
Locatiekosten per m2 en als % van de omzet
-
Verhouding gewenste en aanwezige kennis.
2. Product en markt
In verschillende paragrafen wordt onderzoek verricht
naar zaken als Imago, Commercie, Concurrentie, Inkoop, Verkoop en
Logistiek. De resultaten geven o.a. inzicht in de kostenopbouw van
Marketing, Inkoop, Verkoop uitgedrukt in percentages van de omzet.
De bedoeling is om inzicht te geven in
de markt en klantgerichtheid van de organisatie. Hoe wordt
gepresteerd in de ogen van de klant en in vergelijking met de concurrentie?
Daarbij dient dit hoofdstuk om de organisatie meer "kostenbewust"
te maken en mogelijk het financiële beleid op dit terrein aan
te passen. Tenslotte geeft het algemene informatie inzake de ruimte
die overblijft voor verandering of verbetering. Enkele gescande
functies en kengetallen zijn:
- Klanttevredenheid
- Concurrentie Analyse
- Levering/Distributie
- Productontwikkeling
- Marketingkosten als % van de omzet
- Inkoopkosten als % van de omzet
- Distributiekosten als % van de omzet
- Verkoopkosten als % van de omzet.
3. Strategisch management
Strategisch management geeft o.a. leiding aan
de management- en leerprocessen Richting, Consistentie, Samenhang
en Feedback. (zie BWM-analyse ) en is bepalend voor het voortbestaan van
een professionele organisatie. De mate waarin de activiteiten in
de organisatie ook strategische waarde hebben is
dus een belangrijk gegeven.
In dit hoofdstuk worden een aantal essentiële
zaken op dit gebied onder de loep genomen, zoals Missie,
Strategie en Beleid, Innovatiemanagement,
Partnerships en de Verhouding tussen interne en externe kennis en
apaciteit voor advies en ondersteuning op strategisch gebied. Enkele
gescande functies en kengetallen:
- Formuleren strategische doelen
- Innovatie management
- Internationalisatie
- ICT beleid/Informatiemanagement
- % gerealiseerde financiële doelen
- R&D kosten als % van de omzet
- Inhuurkosten adviseurs als % van de omzet
- % omzet uit samenwerkingsverbanden.
4. Financieel management
Alle plannen tot verandering of verbetering staan
of vallen met de hoeveelheid financiële ruimte
die daarvoor beschikbaar is. Om die afweging te kunnen maken dient
de organisatie over een gedegen en betrouwbare administratie
te beschikken, die tevens in staat is het management in
voldoende mate te ondersteunen.
Ook dient financiële sturing
op langere termijn mogelijk te zijn. Dit met het oog op beschikbaarheid
van voldoende werkkapitaal en de prioriteiten voor de komende jaren.
En natuurlijk is de mate waarin externe financiering
onvermijdelijk is een ander belangrijk aspect in dit hoofdstuk.
Enkele gescande functies en kengetallen zijn:
- Sturen op resultaat
- Sturen op exploitatie
- Bestuurlijke informatie
- Contracting
- Kosten financieel management als % van de omzet
- Exploitatiekosten als % van de omzet
- Investeringen als % van de omzet
- Kosten financiële informatievoorziening als % van de omzet.
5. Mens en organisatie
De mensen in de organisatie zijn uiteindelijk bepalend
voor de prestaties van de onderneming. Mens en
Organisatie zijn hier samen genoemd vanwege de samenhang tussen
mensen en de manier waarop zij samenwerken, kortom:
de manier waarop alles is georganiseerd.
Als in de organisatie mensen samenwerken in een
structuur, volgens bepaalde processen,
in teamverbanden die afgeleid zijn van het doel
van de organisatie, dan zal er een excellente score in dit hoofdstuk
zijn. Enkele gescande functies en kengetallen zijn:
- Interne organisatie
- Effectiviteit van de functievervulling
- Human Recourses Management
- Bedrijfscultuur
- Kosten organisatie als % van de omzet
- Personeelsverloop + ziekteverzuim
- Invulling kerntaken als % van de totale werktijd
- Gemiddelde loonsom.
6. Productie en productieproces
Dit hoofdstuk behandelt aspecten van het productieproces.
Hierin worden zaken als logistiek concept, productieproces, productie
planning, techniek, kwaliteit, effectiviteit en de mensfactor onder
de loep genomen. Enkele gescande functies en kengetallen zijn:
- Kwaliteit van het productieproces
- Uitbesteden versus Zelf doen
- Afvalstoffenverwerking
- Factor arbeid in het productieproces
- % uitbesteed werk
- Omzetsnelheid
- Toegevoegde waarde per werknemer
- Bezettingsgraad machines/mensen als %.
Resultaten en terugkoppeling
-
Alle BPS scans worden de eerste keer
begeleid in verband met kwaliteit
van het resultaat. De validiteitcontrole wordt in principe met
enkele personen uitgevoerd. Uitgebreide interventie binnen de
organisatie is niet nodig.
-
Maxi BPS scans zullen wel een aantal keren begeleid
moeten worden in verband met de kwaliteitscontrole, statistische
betrouwbaarheid, dekkend scanontwerp, representativiteit, validiteit,
juiste normassen. Uiteraard kan het gehele BPS traject, in overleg,
door Stramar Management Partners begeleid worden.
-
De resultaten van van basisscans worden na 2 werkdagen
na het laatste interview opgeleverd via e-mail.
Het verwerken van de papieren versie neemt iets langere tijd in
beslag. Over het algemeen heeft u binnen een week
meer inzicht over de sterke en zwakke kanten en de performance
van uw organisatie!
-
Interesse in performanceanalyse van uw organisatie?
Heeft u interesse, vragen of opmerkingen? Wilt u meer weten over
de positie c.q. prestatie van
uw organisatie, Quick-Scan of de BPS,
of voor vragen inzake verandering- en verbetermanagement? Maakt
u dan gebruik van de contactpagina.
For Business Excellence
|