|
|
|
|
|
|
Toelichting veranderingsmodel
Organisatieverandering kan worden opgevat als
het resultaat van verbeterprocessen, leerprocessen en management
processen en kan derhalve planmatig mogelijk worden gemaakt.
Visie en managementfilosofie
-
Richting:
Het formuleren en communiceren van een duidelijke visie en managementfilosofie
gaan altijd vooraf aan succesvolle veranderingen. Een eensgezind
topmanagement blijkt een cruciale succesfactor. Verdeeldheid
of twijfel in de top is desastreus
en kan aanleiding zijn voor aanzienlijke vertragingen
of zelfs algehele mislukking van het veranderingstraject.
-
Open communicatie:
De top dient bereid te zijn continu en in
openheid te communiceren over de management filosofie.
Aanbevolen wordt om een beproefd voorbeeld
te nemen om die filosofie uit te werken en over te dragen.
-
Stabiele centrale waarden:
Aansprekende en stabiele 'Corporate values'
spelen hierbij een belangrijke rol. De managementfilosofie is
allesomvattend en gericht op de lange termijn.
Strategie en veranderingsdoelen
-
Consistentie:
Het topmanagement dient de ondernemingsstrategie en veranderingsdoelen
gelijktijdig of in samenhang te formuleren.
Deze worden vervolgens voor alle medewerkers op consistente
wijze vertaald in concrete doelen en activiteiten.
De gehele onderneming wordt erbij betrokken door een interactief
proces.
-
Concrete doelen en activiteiten:
Daarnaast worden de ondernemingsstrategie en veranderingsdoelen
gecommuniceerd naar de gehele onderneming en
vertaald in concrete doelen en activiteiten. De gehele onderneming
wordt op deze wijze bij het vertalingproces
betrokken.
Samenhang in organisatie
-
Samenhang:
Door bedrijfsprocessen en functionele
werkgebieden (disciplines) in samenhang te organiseren,
worden de verschillende werkterreinen en bedrijfsprocessen
van de onderneming beter op elkaar aangesloten.
-
Eenduidig referentiekader:
Ondernemingsstrategie en veranderingsdoelstellingen worden vertaald
in een aantal sleutelprocessen. Een eenduidig
referentiekader schept helderheid, transparantie
en verbondenheid door de gehele organisatie
heen.
-
Toegankelijkheid van informatie:
Essentieel is dat alle medewerkers bij voorkeur over dezelfde
basisvaardigheden beschikken en ook dat de informatie
over de komende veranderingen voor iedereen toegankelijk
is.
Organisatie van feedback
-
Feedback:
De organisatie van feedback op alle niveaus en op verschillende
momenten, is een sleutel tot succesvol veranderen.
Prestaties van medewerkers worden voortdurend worden getoetst
aan de doelstellingen.
-
Op alle niveaus:
Ook dient het management ervoor te zorgen dat de mogelijkheden
voor verbeteringen ook daadwerkelijk in actie
worden omgezet.
-
Niet alleen financiële prestaties,
ook het oordeel van medewerkers zelf, klanten,
leveranciers en andere stakeholders geven belangrijke informatie
op dit punt.
-
Managers geven het goede voorbeeld:
Het management zelf geeft het voorbeeld als prestaties en ook
hun eigen effectiviteit als leider worden geëvalueerd.
Goede prestaties worden erkend, gewaardeerd en beloond.
-
Fasegewijze doorvoering:
Verbeteringen worden stap voor stap in fasen
doorgevoerd in een tempo dat aansluit bij de
mate waarin de organisatie
klaar is voor verandering.
Reageren?
Als u wilt reageren op deze toelichting kunt u
gebruik maken van de contactpagina
Bedrijfsadvies dat wérkt
Kanttekeningen
1. De scope van dit veranderingsmodel
beperkt zich tot de kwaliteit van de bedrijfsvoering; zaken
als businessmodel en de strategie van de onderneming zijn onderwerp
van hun eigen processen en aanpak. Het belangrijkste principe is
dat van integrale congruentie: hoe beter alles organisatorisch past,
hoe effectiever ambitie en doelstellingen worden gerealiseerd.
2. Het model werkt in zowel dynamische als meer
stabiele bedrijfstakken. Maar het is gebaseerd op het principe van
minimum crisis - maximum change - maximum management commitment.
Werkend vanuit een situatie waarin de eventuele crisis niet op haar
hoogtepunt en de onderneming nog niet op haar dieptepunt is. De
organisatie, mensen en middelen zijn nog niet "uitgeput'
3. Het model is niet geschikt voor maximum crisis
situaties, die vergen dat ingrepen voor alles gericht zijn op de
korte termijn en onmiddellijke financier resultaten. Het werkt voor
ondernemingen die durven te kiezen voor de lange termijn, voor 'stakeholder
value' als tegenwicht voor 'shareholder value' en voor stabiel topmanagement.
|
|
|
|
|
|
|
|
|