Prestatiemanagement
Verbeteringen in de prestaties van een organisatie
zijn noodzakelijk om in een overvolle en sterk concurrerende markt
partij te blijven. Het gevolg is dat de prestaties van de organisatie
en de medewerkers gemeten moeten kunnen worden.
Wat draagt prestatiemanagement bij aan mijn
organisatie?
Prestatiemeetsystemen zijn ontwikkeld om het
managers mogelijk te maken de performance vast
te stellen. Een organisatie inrichten om te verbeteren omvat veelal
een verandering van de organisatie en de informatiesystemen.
De grootste verandering bij de invoering van prestatie- management
is de omgang met de geleverde prestatie van de
medewerkers.
Welke methodes zijn er om prestaties meetbaar te maken?
In de loop van de jaren zijn reeds een aantal
prestatiemeetsystemen ontwikkeld. Hierna noemen wij u de meest bekende.
- ProMES richt zich vooral op de productiviteit
van het personele systeem en de wijze waarop medewerkers het
technische systeem gebruiken.
- Sales-Balanced Scorecard (S-BSC) voor verkooporganisaties.
- ABC-analyse is een hulpmiddel voor het verklaren
van gedrag.
- MBO - Management By Objectives - is gebaseerd
op een bepaalde manier van leiding geven en organiseren dat
zijn uitgangspunt heeft in operationele doelen en outputsturing.
- INK management model is de Nederlandse variant
van het EFQM model dat zich richt op organisatiegebieden en
resultaatgebieden.
- KSF - Kritische Succesfactoren methode.
De methode komt onder veel benamingen voor.
De Balanced ScoreCard en het INK-model zijn varianten van deze methode waarbij kritische succesfactoren
worden bepaald. Prestatie-indicatoren geven aan
in welke mate de onderneming slaagt in het behalen van strategische
doelstellingen.
Management Dashboard
Met prestatiemanagement creëert u een dashboard van uw bedrijf. U bekijkt uw bedrijf als bestuurder vanuit vier gezichtspunten tegelijk, namelijk:
- Klantenperspectief, uw bedrijf gezien door de ogen van uw klanten;
- Internperspectief, wat moet er binnen uw bedrijf goed georganiseerd zijn om de beloften aan uw klanten waar te kunnen maken;
- Innovatieperspectief, wat willen uw klanten in de toekomst en hoe kunt u daar op inspelen, en het
- Financieelperspectief, wat verwacht de eigenaar/aandeelhouder.
Uw ondernemersvisie dient als fundament en uitgangspunt voor een goed managementsaschboard. Vanuit deze visie worden de succesbepalende factoren afgeleid die vervolgens worden vertaald naar meetbare prestatie-indicatoren. Elke prestatie-indicator heeft een eigenaar binnen uw bedrijf. Deze stelt vast of de norm gerealiseerd is en rapporteert die via het Balanced Scorecardsysteem van uw bedrijf waarbij u de prestaties goed kunt volgen en sturen.....Lees meer >>
Waarom integrale besturing?
Een veldonderzoek naar de toepassing
van het INK-managementmodel als integraal besturingsmodel uitgevoerd
in samenwerking met 25 case-organisaties, gevolgd door een praktijkonderzoek
uitgevoerd door Nehem geeft het gemeenschappelijk belang aan dat
organisaties beweegt om aandacht te geven aan het onderwerp besturen;
het doelgericht kunnen beïnvloeden van de organisatie:
- Klanten en leveranciers hebben belang
bij een organisatie, die in staat is de producten en diensten
te leveren die voldoen aan hun huidige maar
ook toekomstige wensen en daarmee een bijdrage
leveren aan de eigen continuïteit.
- Management streeft naar de zekerheid dat
de stuurmaatregelen daadwerkelijk leiden tot
het gewenste resultaat. Het operationaliseren
van de strategie zal worden ondersteund door het helder kunnen
communiceren over gewenste doelstellingen en
behaalde resultaten.
- Aandeelhouders en management (maar ook de
medewerkers) hebben er belang bij actuele en
betrouwbare informatie te ontvangen over het
functioneren van de totale organisatie.
- Medewerkers en management hebben belang bij
duidelijkheid over hun functioneren in relatie
tot de gewenste doelen en de resultaten die ze realiseren. Ze
hebben belang bij duidelijkheid over de randvoorwaarden
waaronder die resultaten haalbaar zullen zijn.
- De 'maatschappij' heeft er belang bij dat
de eventuele risico's van de bedrijfsvoering zorgvuldig worden
beoordeeld en dat navenant preventieve en correctieve
maatregelen worden geborgd (Bron Nehem: Een zoektocht
naar integrale besturing).
Voorwaarden voor effectieve besturing
Het besturingssysteem zal de doelstellingen definiëren,
de voortgang monitoren en zal waar nodig interveniëren
gerelateerd aan de gedefinieerde doelstellingen. Daartoe gelden
de volgende voorwaarden (voor een effectieve besturing):
- Er zijn doelstellingen beschikbaar
- Er is een model van het te besturen systeem
aanwezig
- Er is informatie over omgeving en toestand
van de organisatie
- Er zijn voldoende en relevante stuurmaatregelen
- Er is voldoende kwaliteit van informatie(voorziening)
Totstandkoming van veranderingen
Om het gewenste resultaat te behalen bij het
invoeren van verbeteringen en een integraal
besturingsmodel zal het veranderingsproces goed voorbereid
en uitgevoerd moeten worden.
-
Bewustwording. Is de beoogde
verandering wel echt noodzakelijk? Welke alternatieven
zijn er voor handen? Wat wil men bereiken met een integraal
besturingsmodel? Wat zijn de tekortkomingen en de sterke punten
van het huidige besturingsmodel? Wat betekent het invoeren
van een integraal besturingsmodel voor de medewerkers in de
uitvoering?
-
Opleiding. Als vervolg op
de bewustwordingsfase zullen de betrokkenen dienen te worden
opgeleid in het ontwikkelen en het gebruik
van het integrale besturingsmodel, zodat iedereen over de op
zijn of haar positie afgestemde kennis en ervaring beschikt
om de gewenste bijdrage te kunnen leveren
-
Gedrag. De laatste fase
van het veranderingsproces is het toepassen van het integrale
besturingsmodel. Dit betekent dat er gehandeld
wordt op basis van de feitelijke informatie
die beschikbaar komt.
Implementatie integrale besturing
De voorwaarden voor integrale besturing kunnen
praktisch worden vertaald naar de organisatie, mede op basis van
een zevental stappen. Uitgangspunt daarbij is dat
de organisatie tenminste een globaal beeld heeft van haar missie
en doelstellingen.
- Voer een INK-positiebepaling (of INK-zelfevaluatie)
uit.
- Stel de huidige positie van de organisatie
vast.
- Vertaal de richting en bestemming van de
organisatie in een samenhangende, integrale set van maatstaven
en doel- en taakstellingen.
- Maak de verbinding tussen het 'dashboard'
en de prestatie-indicatoren en normen vanuit de bedrijfsprocessen.
- Operationaliseer de managementrapportages.
- Toets het besturend vermogen van het besturingssysteem
- Voer indien gewenst opnieuw een INK-positiebepaling uit.
Meer weten?
Voor meer informatie of het maken van een afspraak
over prestatiemanagement en de integrale besturing
van uw organisatie, de INK-positiebepaling
of het Management Dashboard kunt u gebruik maken van de contactpagina.
For Business Excellence
|